Re: HP CD-Writer Plus 8250i kan ikke skrive

"Jesper R. Meyer" wrote:

> Hmm, det er jo klart du ikke kan tilgå drevet som et ATAPI drev når du
> har fortalt kernen, at den skal ignorere /dev/hdc og hvis du ikke har
> sg + ide-scsi modulerne loadet har du jo ikke understøttelse for
> scsi-emulering, og så kan du naturligvis ikke tilgå drevet med /dev/scd0!
>
> Prøv nu lige en gang til. Først fortæller du kernen, at den skal
> ignorere /dev/hdc (eller hvor det nu var brænderen er forbundet) og
> derefter loader du de to moduler så du har understættelse af
> scsi-emulering og scsi-cdrom.

Så har jeg prøvet. Det virker stadig ikke. Jeg forsøger at bruge SuSE
6.2´s standard IDE-kerne. Jeg går ud fra, det er den jeg skal bruge.
Grunden til at jeg rekompilerede den i sin tid var, at der som
udgangspunkt er sagt 'N' til sådan noget som PPP og APM, hvilket jeg
mildest talt synes er tåbeligt! jeg checkede også lige for
SCSI-emulering, nu jeg havde den inde, og der er også sagt 'N'! Her er
nogle outputs:

bash-2.03# mount /dev/scd0 /cdrom
mount: the kernel does not recognize /dev/scd0 as a block device
       (maybe `insmod driver'?)
bash-2.03# insmod sg
Using /lib/modules/2.2.10/scsi/sg.o
bash-2.03# insmod ide-scsi
Using /lib/modules/2.2.10/scsi/ide-scsi.o
insmod: a module named ide-scsi already exists
bash-2.03# mount /dev/scd0 /cdrom
mount: the kernel does not recognize /dev/scd0 as a block device
       (maybe `insmod driver'?)
bash-2.03# cdrecord -scanbus
Cdrecord release 1.8a22 Copyright (C) 1995-1999 Jörg Schilling
cdrecord: No such file or directory. Cannot open SCSI driver.
bash-2.03#

bash-2.03# /sbin/lsmod
Module                  Size  Used by
parport_probe           2916   0  (autoclean)
parport_pc              5504   1  (autoclean)
lp                      5184   0  (autoclean)
parport                 6476   1  (autoclean) [parport_probe parport_pc
lp]
sg                     11288   0  (unused)
sr_mod                 15820   0  (autoclean) (unused)
ide-scsi                6556   0  (autoclean)
sd_mod                 15408   0  (autoclean) (unused)
autofs                  8868   1  (autoclean)
pnp                    45736   0
emu8k                  38600   0
opl3                   13228   0
sb                     31640   0
uart401                 6740   0  [sb]
midi                   27560   0  [pnp emu8k opl3 sb uart401]
soundbase             479212   0  [pnp emu8k opl3 sb uart401 midi]
sndshield               4908   0  [pnp emu8k opl3 sb uart401 midi
soundbase]
nls_iso8859-1           2024   1  (autoclean)
bash-2.03#

Det jeg gjorde var at ændre linien "alias scsi_hostadapter off" i
/etc/conf.modules til "alias scsi_hostadapter ide_scsi" og indsætte
"append="hdc="ide-ignore"" i /etc/lilo.conf. Hvad er det, der mangler?
Er det bare, som du siger at fortælle ide-scsi hvilket device der
benyttes? Der er jeg fuldstændig på bar bund, og ved ikke engang hvad
jeg skal søge efter, for at finde hjælp.

Med venlig hilsen
David List