Re: Tynde klienter - hvad er det

Hanne Munkholm wrote:

> Hej.
>
> Der snakkes så meget om tynde klienter i øjeblikket. Og jeg skal holde
> et foredrag på fredag hvor jeg pt. har tynde klienter på listen over
> ting, man kan med Linux.
>
> Nu er det bare sådan at jeg ikke ved noget om tynde klienter, så jeg
> må bede om lidt hjælp her. Når vi snakker om tynde klienter med Linux,
> er det så bare en x-server vi snakker om, eller er det noget mere?
>
> Mit problem med dette er:
>
> Jeg vurderer om Linux er klar til desktoppen. (Min konklusion, som er
> [...]

Begrebet er redundant hvis det bare skal ses som et andet navn for en
gammeldags dum terminal eller X terminal, som der er nogen dr har
foreslået. Efter mine ideer kan en tynd klient, godt klare sig selv. Den
kan ikke starte uden serverundestyttelse, og hvis serveren går ned så
vil der selvfølgelig være tab af services, men den dør ikke sammen med
serveren. Så man kombinerer
det centrale vedligehold, samtidig med at et servernedbrud ikke lammer
hele virksomheden.

Set i forhold til Linux modenhed og anvendelighed på desktoppen, er det
synspunkt der nok tænkes på vedligehold og brugernes manglende mulighed
for at lave ulykker. Men det kan jo også klares lidt mindre elegant ved
ikke at give slutbrugerne til Linux-PCer root-acces.

--
-
Poul-Erik Andreasen