Re: Gentoo-spørgsmål

On Thu, Apr 10, 2003 at 01:08:07PM +0200, Anders Bo Rasmussen wrote:
> Jooe, men så skal computeren have samme arkitektur og man skal gemme en
> masse data - for meget til at man gider at kigge det igennem for om en
> hacker har pillet i det.

Det er helt korrekt, hvis ikke det er til samme maskine du vil have en
hurtig installations mulighed i tilfælde af hw fejl, indbrud eller lign.
så er mondo/mindi ikke det rette valg..

> hmm. Jeg tror vi stadig snakker forbi hinanden. Da jeg først læste at
> Gentoo var en metadistribution tænkte jeg at det måtte være en
> parametriseret distribution. Altså en distribution med en masse
> parametre (de er i /etc/make.conf så vidt jeg har forstået) som man kan
> stille på for at lave sin egen distribution. Så vidt jeg har forstået er
> jeg ikke helt galt på den her?

Ideen i USE flag er at hvis du f.eks. ønsker MySQL support i dine
programmer så sætter du ordet "mysql" ind i din USE= linie som står i
/etc/make.conf. Alt det der med parametre skal du ikke tænke på. Hvis du
vil have et program installeret med parametre som en eksisterende ebuild
script ikke kender så retter man ebuild scriptet til (meget nemt) så det
kan bruge et USE flag til at vide om den skal compile med et givent
configure parameter og så sender man den rettede fil til Gentoo folkene
via bugzilla så den opdaterede ebuild kan komme med i fremtiden. Det er
jo sikkert ikke kun dig som gerne vil have mulighed for at bruge den
feature som det parameter giver dig.
Dermed har du nu reduceret balladen om hvordan et givent program skal
compiles til hvilke USE flag der er sat i /etc/make.conf. Så er det bare
at lave et script der ser nogenlunde sådan her ud:

emerge program1
emerge program2

som du efter du har sat USE flag i din /etc/make.conf under installation
af Gentoo kan køre for at få et system med lige præcis de programmer
installeret. Så kan du lave et "installationsscript" til hver type
maskine du nu vil have.

> Jeg vil gerne have ændringer til filerne i /etc som parametre ligesom
> jeg gerne vil have hvilke pakker der er (som default) i min distribution
> som parametre til en metadistribution. Og disse parametre vil jeg gerne
> kunne få lavet automatisk ud fra hvordan jeg har parametriseret
> metadistributionen på en computer. At kopiere hele /etc er ikke den
> løsning jeg leder efter, da der er masser af indstillinger jeg ikke har
> stillet på. Når der så blev stillet på dise i metadistributionen ville
> jeg få svært ved at skældne mine ændringer fra gamle indstillinger i
> [...]

Grunden til at jeg foreslog at tage backup af hele /etc var fordi jeg
troede det var til at genetablere i tilfælde af harddisk nedbrud,
indbrud eller lign. hvor det jo nok ville være meget rart at have config
filer til diverse daemons og services gemt så man ikke skal begynde
forfra med at opsætte dem efter man har geninstalleret.

Desuden tror jeg at du lægger for meget i ordet metadistribution - det
betyder sådan set bare at den er dependency fri i det forhold at du
f.eks. ikke er tvunget til at have en grafisk frontend sådan som man er
med visse binære distributioner. På en måde kan man sige at de fleste
source-baserede distributioner jo nok er metadistributioner da man nemt
kan fravælge dependencies.
Gentoo er ikke opbygget som et toolkit til at lave færdige binære
distributioner, men er derimod lavet til at customize til at være lige
præcis sådan som man gerne vil have sin distro på en given computer.

Forklarede det lidt bedre hvad Gentoo er og ikke er?

--
Anders
PGPKey: http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=get&search=0x8BFECB41