Re: Distributioner

On Fri, Dec 05, 2003 at 11:33:48 +0100, Klaus S. Madsen wrote:
> On Fri, Dec 05, 2003 at 11:16:10AM +0100, Kim Schulz wrote:
> [snip]

> Det tror jeg ikke skulle være det store problem. Bemærk at det er til
> server brug, og ikke desktop (uanset om man bruger Linux eller FreeBSD
> sluger X RAM som en gal).

> Vi havde en FreeBSD 4 maskine sat op for et par år siden, som kørte
> SysOrb (et netværksovervågnings program) i cluster med en Windows og en
> Linuxi box. Windows'en var en P-II (233 eller lign) med 128 MB RAM,
> Linux'en var en P-Pro 150 med 128MB RAM også, og FreeBSD'en var vist nok

Man skal blot fjerne de dele der ikke er behov for ....
(en dag jeg får tid burde jeg prøve en debian på en gammel lille PC)

Jeg startede med Linux på en 386SX med 2MB RAM og 30GB disk.
Men så blev gcc for stor og en kerneoversættelse tog hele natten
(hidtil 45min), med 2MB extra RAM blev det acceptabelt, men så
steg ramforbrug  til gcc og applikationer mv. igen og så blev den
laptop for lille ;(

Har også kørt X på en 32MB P75 maskine og anvendt Applixware office
og Applix kørte faktisk med pæn hastighed.

En standard linux distribution  i dag er lidt af en RAM-sluger,
specielt hvis der anvendes tunge installationsværktøjer og man
ikke trimmer listen over installerede programmer.

Jeg kan dog ikke anbefale en nybegynder at tage en lille brugt PC
og forvente et mirakel med linux (eller FreeBSD),
men til specielle opgaver og med kommandolinie kan man sikkert
få noget brugbart.

--
mvh Frank Damgaard  |