Re: Erstatning for Debian til bærbar - specielt apt

On Thu, 10 Jun 2004 20:56:59 +0200, Lars Riisgaard Ribe wrote:

> 1) Jeg har hørt at apt også findes til andre distributioner - hvor godt
> virker det?

Apt findes bl.a. til Fedora. Jeg har dog kun erfaringer med det yngre og
noget mere simple "Yum" system, der håndterer automatisk
dependency-håndtering af RPM-pakker. Yum kan sættes op til at kræve, at
RPM-filernes digitale signaturer (GPG-signaturer) stemmer, og dermed kan
man risikofrit benytte ethvert passende mirror-site til at hente pakker
fra. Yum har min klare anbefaling.

> Kan man lave flydende opgraderinger, eller skal man slette alt
> hver halve år og installere nye versioner?

Man kan principielt godt benytte Yum til fx. at opgradere en Fedora Core 1
til Fedora Core 2, men det anbefales, at man ved en sådan opgradering i
stedet benytter Fedora Core 2's installations-CD'er og disses
installationsprogram. Ingen af metoderne kræver, at du wipe'er dit system
inden (selvom at jeg faktisk foretrækker det, således at jeg kan få
ryddet ud i diverse eksperimenter/hacks/..., som jeg måtte have påført
systemet siden sidste opgradering).

> erfaringer de vil dele ud af om at gå fra Debian til andre dists? Fordele
> og ulemper?

Debians's største styrke er dens enorme samling af software, der er
pakket på passende vis til systemet. Jeg mener ikke, at nogen anden
distribution kan hamle op med Debian på det punkt. Til Fedora findes der
ud over selve distributionens egne pakker flere selvstændige "add-on"
samlinger; på den måde øges pakke-mængden betragteligt, men pakkerne
er ikke så fint koordinerede/integrerede som i Debian-verdenen.

Hvis du vælger at prøve Fedora, så vil jeg stærkt råde dig til at
skimme den "Uofficielle Fedora-FAQ" inden: http://www.fedorafaq.org/