Re: layout/data/program - Hvad koder man HTML/PHP mv i ? / erstatning for frontpage

On Mon, 19 Jul 2004, donald_j_axel wrote:

> Jeg troede dit main(){printf("Hah! Verden, hah!\n");} exempel skulle
> exemplificere det exemplariske i at skille data og program ad :-?

Tjoh, men mit eksempel var måske ikke så nemt lige at læse, men det
fyldte til gengæld ikke meget. Skal man have sådan noget "wrapper"
uden om, så bliver det meget mere komplekst. Det bliver ikke altid
nemmere at overskue, så jeg mener at man nok må lave et "trade off".

> Ja, jeg tror du har fundet min ligtorn.

OK, man må godt have www.linuxbog.dk liggende på internet, men der må
ikke være en boks i bunden hvor man kan komme med rettelser, eller
hvad mener du?

> Jeg vil gerne skille flash-player, realaudio m.v. ud fra min
> browser. Jeg savner en xkill, som kan skyde en flash-reklame ned.

Nu syntes jeg du fjerner dig lidt fra emnet "layout". Men ellers kan
jeg sagtens se flash, hvis jeg:
  cd .mozilla/
  mv libflashplayer.so plugins/
men det gør jeg selvfølgelig aldrig.

Egentlig ville jeg heller have at flash blev vist med en knap med
teksten [Load det skidt] - så jeg selv kan vælge.

Der er nogle der fuldstændig har misforstået hvad flash skal bruges
til. Se fx http://www.frisko.dk/ , hvor jeg endnu ikke ved hvordan den
ser ud, for jeg har ikke loadet flash. Det er vist også ligegyldigt.

> Uha, kan du ikke nøjes med lidt mindre ;-) nå altså.

Nu bliver i tvivl om det var to mill, men altså alle regningslinjer
fra alle regninger fra alle praktiserende læger i et Amt i et år.
Det bliver sådan noget lignende.

> Hvis du vil vise data fra en database, så overlader du jo netop til
> et program at generere noget data - out.

Jep, og der var ikke ret meget kode uden om. Lidt HTML og lidt PHP som
var mixet. Et par enkelte kald til funktioner der kunne vise en tabel,
og så noget logik til diverse hvilket var kun PHP.

> så den del er der ikke noget spektakulært enestående patenterbart i.

Flot IBM patent Carsten fandt frem ;-)

> Næhæ, min tanke var såmænd blot om man kunne lave en kodning hvor
> man skiller .php delen fra en template, som så bliver nemmere at
> "redigere", farver, hjørner, "øjen-guf" eller "skærmlir" som nogen
> kalder det.

Med Cascading Style Sheet kommer man da et stykke ad vejen, og det vil
jeg da varmt anbefale. En designer kan nemt omdesigne CSS uden at
belemre programmøren.

> Eksempel på blanding af php og html.
> [Slut på eksempel.]
> Det her er endda rigtig pæn kode, ikke?

Det kan gøres bedre. Første ting er at bruge CSS i stedet for
tabeller til layout.

Men altså, jeg ser også frem til en metode til at skille det mere ad.

/hans
Fantastisk! Nul-trekvart år gammel og hun har på en måned
øget hastigheden fra 0,02 km/t til 0,2 km/t