Re: Gentoo: --upgradeonly(-U)

On Sun, Aug 29, 2004 at 12:00:20AM +0200, Hasse Hagen Johansen wrote:
> Tjohh, men det er stadig lidt underligt -U er blevet deprecated.... ved
> at putte pakker i /etc/portage/package.* overrider man vist bare
> /usr/portage/profiles/package.mask o.s.v. eller er jeg galt på den.

Du overrider selektive dele af /usr/portage/profiles/package.mask. Bare
det at du har en /etc/portage/package.mask gør ikke at portage ignorerer
den systemwide package.mask.

Udover det, er jeg enig i (og lidt forundret over) at det er underligt
at -U er blevet deprecated, men som jeg beskriver herunder er
begrundelsen med at der er indført /etc/portage/package.* faktisk ret
god.

> Når jeg opgraderer bruger jeg altid: emerge -UvDp world først for lige
> at se hvad den vil lave... og bagefter uden p. Så skulle jeg vel sidde
> og indsætte/ændre i /etc/portage/package.* filerne hele tiden...det er
> da ikke smart?

Det er jo kun hvis der rent faktisk er tilfælde hvor en pakke vil
downgrades og hvor du har en ret god årsag til ikke at ville lade den
downgrade, hvilket faktisk er en ret sjælden hændelse. Det man før
indførslen af /etc/portage/package.* gjorde hvis man f.eks. ville have
en enkelt unstable pakke ind på et "stable" system, var f.eks. at køre
"ACCEPT_KEYWORDS="~x86" emerge pakkenavn" hvilket gjorde at hvis der var
nogen stable udgaver af den pakke, ville en update world forsøge at
downgrade den, da ACCEPT_KEYWORDS systemwide ikke var ~x86. Derfor var
det almindeligt at bruge -U så den pakke ikke blev downgradet.
Med /etc/portage/package.* er det jo muligt at ret nemt styre hvilke
pakker der skal have keywords som er forskellig fra resten af systemet,
og dermed løber man ikke ind i behovet for at bruge -U dertil mere.
De få tilfælde hvor pakker ellers bliver downgradet er som regelt pga.
stabilitetsmæssige årsager, hvor man gør klogt i at lade pakken
nedgradere :)

--
Anders
PGPKey: http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=get&search=0x8BFECB41