Re: Optimering af filsystem på Samba/Linux til anvendelse som A/V server

Mogens Valentin wrote:
Rune Tønnesen wrote:

Henrik Bork Steffensen wrote:

Jeg tror ikke valget af filsystem har den store effekt, bare det er et moderne fs.
Men readahead vil utvivlsomt have en effekt.
I 2.4 kernen bruger man:
echo xxx > /proc/sys/vm/min-readahead
og
echo yyy > /proc/sys/vm/max-readahead
hvor xxx og yyy er antallet af blokke (eller pages?) som skal readahead'es.
Jeg ved desværre ikke hvad de hedder i 2.6 (som jeg _tror_ du kører)

De hedder det samme i 2.6 i hvertfald på mine suse boxe

Hvilken kerneversion? Min Slack med 2.6.10 fra kernel.org har dem ikke med; en gang find /proc/ -name *read* finder ikke noget..

Hej med jer

Jeg fandt http://www.opensourcemanuals.org/manual/blockdev/ her i vil man finde at man med blockdev --setra angiver readahed i 512 bytes blokke, så blockdev --setra 8192 /dev/sda1 giver en readahead på 4 MB på sda1 disken. Jeg blev lidt klogere det håber jeg også i blev.

--
Venlig Hilsen (Best Regards)
stud. med. Rune Tønnesen