Re: Hvorfor bruger SSLUG-teknikkere ikke WIKIerne mere?

"Phillip Sc. Boegh" <psb@xxxxxxxxxx> writes:

> Når nu I som de stærkeste teknik-kapaciteter alligevel er venlige med at
> svare halv- og helnovicer på tæt-beslægtede spørgsmål, kan I så ikke i
> stedet opdatere og så henvise til WIKIerne - i stedet for ad-hoc svar med
> guldkorn, der drukner i mængden?

Jeg ser ikke hjælp i sslug.novice som simpelthen en række spørgsmål
med tilhørende svar. Jeg håber ikke at folk ser sslug.novice som en
svar-automat. Jeg ser langt hellere at folk tænker 'jeg er novice, jeg
skal lære' og så er der tale om en proces og dialog mellem novicen og
mesteren. Og selv de mest velmenede spørgsmål er der ofte behov for
uddybende spørgsmål og meditation over disse.

Claus A's model med at lade spørgeren opsummere efterfølgende ser jeg
som en god øvelse i denne uddannelse. Jeg ville i mange tilfælde også
gerne kommentere teksten, men jeg ser det primært som noget spørgeren
har nytte af. Selv ville jeg næppe bruge disse spørgsmål svar og jeg
sikkert ikke hold mig opdateret om hvad der står.

Jeg ved at der er mange der ikke har behov for at forstå (eller lyst
til det), men jeg har ikke noget tilbud til dem. Får jeg den oplevelse
af folk forsøger jeg at springe dem over på sslug.novice. Det gør ikke
en til et dårligt menneske, jeg har det selv sådan med Windows - jeg
bruger det, men jeg har ikke behov for at forstå det.

> Er det fordi:
> - I er _trætte_ af at være fødselshjælpere og kun overkommer et minimalt
> svar?

*Fødselshjælpere*, det er det der er pointen.

Jeg bruger hellere en halv time ekstra for at gøre folk i stand til at
løse problemet selv end at ryste en færdig næsten sikker løsning ud ad
ærmet.

--
 Peter Makholm     |                The four letter word beginning with L?
 peter@xxxxxxxxxxx |                It's life, love, libc or lisp