Re: Installation af 32bit SuSE på en EM64T processor

Martin Berg wrote:

Mogens Jaeger wrote:

Verner Kjærsgaard wrote:

Tirsdag 10 januar 2006 14:34 skrev Martin Berg:
Jeg har som følge af en udskiftning af min gamle, ødelagte
Pentium 4 fået anskaffet en ny - med 64-bits adressering.

64-bits adressering - øh! er det ikke 'bare' alm. 64-bit?

Med fare for at starte en lang diskussion, så skelner jeg
mellem "ægte" 64-bit, hvor både ord-bredde (eller databus)
og adressering er 64-bit.

Ved installation skal du - frit efter hukommelse (det bliver vist neders på skærmen) - taste F6 (ellers en af de andre F-taster)for at skifte mellem 32 og 64 bit. på samme måde som man vælger opløsning m.m.

Hmm, det må jeg se efter endnu en gang - det står nemlig
ikke i manualen.

Da jeg kun har 2G RAM i maskinen har jeg iøvrigt lidt svært
ved at se udbyttet af 64-bits adressering.

Jeg har nu min maskine oppe at 'køre' med 64 bit, det er en x86-64 AMD'er - og sammenlignet med da den 'kørte' i 32 bit, går det meget stærkt.
Jeg har også 'kun' 2 Gb

??

Vil det sige, at du med den samme CPU (og RAM og motherboard og ..)
kører hurtigere med 64 bits adressering end med 32 bit?

Jeg ved godt at AMD med deres indbyggede memory håndtering i CPU'en
(svarende til northbridge) har fået tingene til at køre stærkt -
men jeg havde ikke forstået det som om, at det skulle være afhængigt
af om man kørte med 32 bit eller 64 bits adressering.

Jeg er ikke så stiv i den tekniske side af sagen, så jeg vil prøve at beskrive lidt.

Jeg bruger to skærme - oprindeligt på et Matrox P650 kort, men de har ikke lavet 64-bit driver endnu, så jeg skiftede til et ATI 9250 kort. Indtil jeg (ved eksperimenter på en løs disk, med flere forskellige distroer - vendte tilbage til SuSE'n) fandt ud af at sætte ATI-driveren op, kørte jeg med en 32-bit installation på 64'eren - SuSE 9.3. Jeg arbejder med egne billeder - retuche m.m. - og har der fundet et plugin til GIMP'en, der er 'skide godt' men ekstremt langsomt - rent faktisk tog det 62 minutter at optimere et 3000*4000 pixels billede - OK det var en test. På samme maskine, med en SuSE 10.0eval. i 64-bit tog samme optimering/billede 23 minutter. Jeg ved godt at der ikke kan sammenlignes direkte, p.g.a. opgraderingen fra 9.3 til 10.0, men opstattiden er også blevet reduceret markant.

Martin Berg

PS. Jeg er kommet til at slette et tidligere mail i tråden her, så jeg svarer her:

Jeg har fået Gkrellm til at vise temperatur - og minsanten - nu også i ksensors.

Jeg vil tillade mig at forsætte lidt - det burde vist egentlig være en ny tråd O:-) Under boot, viser den cpu-temp ca. 35 ºC ved 2200 rpm. Kort efter opstart er færdig, er temperaturen faldet til 30 ºC men den kører så også 3200 rpm. Jeg har valgt den indstilling, der skulle give laveste støjniveau - hvorfor kører kølerblæseren så ved fulde omdrejninger?

--
mvh Mogens Jæger