Re: Flerkerne processore

Michael Rasmussen wrote:
On Tue, 8 Apr 2008 08:16:03 +0200
"Torben Andersen" <Torben.Andersen@xxxxxxxxxxxxxxxxxx> wrote:

Ikke enig med 32 vs 64 bit. 64 bit kan adressere langt mere
hukommelse, mens en 32 bit kun kan adressere ca. 3 GB (resten af
adresserne bliver reserveret til porte, grafikkort osv.). Jeg
installerer selv 64 bit....

Derfor kan den vel stadigvæk adressere 4GB?

Typisk sætter man en GByte af til kernen og dens datastrukturer.

Kan du nævne mig en fordel, du har, ved 64bit? Altså en fordel der gør
en forskel i din dagligdag.

Vi har en maskine med 16 GByte RAM på mit arbejde.

Med PAE kan en 32 bit Linux installation stadig godt bruge al RAM'en (brug en bigmem kerne), men hver process kan stadig kun bruge 3 GByte.

Med 64 bit kunne man lade en enkelt process bruge al RAM.

Der er også nogle programmer, fx nogle databaser, der allokerer meget mere virtuelt lager end der er fysisk lager på maskinen. Der er endda nogle, der allokerer men virtuelt lager end der er RAM+Swap.