From: Jesper Thorup Nielsen [mailto:s_teknik@xxxxxxxxxxxxxxx]
Sent: 4. juni 2009 09:08
To: sslug-teknik@xxxxxxxx
Subject: Re: [TEKNIK] FC9 nfs server mod gl. solaris: Owner og Group

Torben Andersen skrev:
> Hej,
>
> Tak for hurtig feedback til newbie spørgsmål. Jeg var ikke klar over, at den mapper brugere og grupper over i et tal. Jeg har derfor et problem:
>
> På min FC9 server er:
> Bruger maint: 501
> Gruppe pcb: 502
>
> På min solaris boks er:
> Bruger maint: 200
> Gruppe pcb: 21

> [...]
Du burde uden problemer kunne ændre slocate  på FC9 til en anden gruppe,
ved at rette gruppe id i  /etc/group til et ledig id.
Inden gruppe id 21bruges igen skal du søge systemet igennem for filer
med gruppeid 21og ændre det til den nye gruppe id for slocate.

find / -group 21 -exec chgrp slocate {} \;

Herefter skulle du uden problemer kunne give pcb id 21 på FC9.

Samme operation kan gøres for bruger maint, skift id i /etc/passwd find
oprindelig id og ændre til ny

find / -user 502 -exec chown maint {} \;

Jeg er flere gange løbet ind i samme problem når jeg har blande Linux og
Solaris. Og da Solaris kørte produktion har det betydet at jeg måtte
ændre på Linux hver gang en ny maskine blev installeret.

Jeg kan ikke se at NIS vil have løst problemet, da de id'er der var
problemer med som standart allerede var brugt efter installationen af Linux.

At man ved installationen af Solaris oprettede en gruppe, som sjovt nok
også havde id 21, og som alle brugere havde som default gav problemer
mange år fremover.

MVH

Jesper Thorup Nielsen

Legal Disclaimer:
The information contained in this message may be privileged and confidential. It is intended to be read only by the individual or entity to whom it is addressed or by their designee. If the reader of this message is not the intended recipient, you are on notice that any distribution of this message, in any form, is strictly prohibited. If you have received this message in error, please immediately notify the sender and delete or destroy any copy of this message