jfl-developers team mailing list archive

Re: Mijn eerste gedachten

Hoi Hannie, *,

Hannie schreef op vr 10-06-2011 om 11:59 [+0200]:
> [...]
> Uitgaande van vijf vensters:
> 1. mededelingen/kalender/overzicht workshops (links naar
> mwanzo-pagina's, waar mensen zich b.v. kunnen inschrijven voor een
> bepaalde workshop)
> 2. lesvenster (tekst) - alleen voor de docent(en)
> 3. lesvenster (afb./video/screenshots) - alleen voor de docent
> 4. chatruimte voor cursisten. Hier kunnen vragen gesteld worden
> 5. antwoordvenster. Hier kan de docent de vragen beantwoorden (dit kan
> natuurlijk ook in venster 4, maar misschien is het mooier hier een apart
Een apart venster voor vragen én antwoorden, dan +1. Je krijgt dan als
docent nl. ook direct een overzicht van de vragen die nog open staan, en
ook als cursist lijkt het me duidelijker.

> Dit lijkt mij alles wat nodig is om via internet cursussen te kunnen
> geven. Aangezien het niet erg afwijkt van lernid vraag ik mij af of wij
> zelf het wiel weer moeten uitvinden of is het beter om mee te werken aan
> het lernid-project dat onlangs weer nieuw leven is ingeblazen.
Het is goed nieuws dat Lernid weer onderhouden wordt (ik had het ook
gehoord), maar het zal nog wel even zal duren voordat het overal
makkelijk installeerbaar is en dan ook nog goed draait (volgende normale
Ubuntuversie + volgede LTS op z'n best).

Daarnaast is ons plan om een webapplicatie te maken, waardoor dus geen
installatie vereist is. En dat is een belangrijke functie die we niet
kunnen bereiken als we zouden samenwerken met Lernid.

> En als we zelf een eigen programma gaan maken, zijn dan niet grote delen
> van lernid (b.v. classbot) over te nemen. Ik neem aan dat alle code
> opensource is.
Beide projecten zijn inderdaad open-source.

Licentie-technisch (voor zover ik het begrijp) kunnen wij onderdelen
overnemen van Lernid, andersom niet (tenzij we dat als copyrighthouders
toestaan) omdat we als webapplicatie voor de AGPL-licentie hebben
gekozen en dat moet eigenlijk wel, want voor een webapplicatie werkt de
GPL simpelweg niet. Bijv. Launchpad doet dat om die reden ook.

Twee Lernid-onderdelen die voor hergebruik vatbaar zouden kunnen zijn
lijken mij de irc-ondersteuning (hoewel libtelepathy mogelijk beter is)
en inderdaad, voor zover we de functionaliteit ervan nodig hebben,
classbot. Op andere punten vermoed ik dat we hooguit compatible kunnen
zijn met Lernid (dingen als QUESTION:), maar dat waren we al van plan.

Groet,
--
Marten de Vries