Re: Software raid og USB/FW diske?

I sslug.teknik, skrev Preben Bohn:

>  Jeg ser ingen grund til at spilde tid og penge på at sætte et system op
>  som man ikke ved virker når man får brug for det? Det er først når
>  disken fejler at man har brug for RAID; hvis kernen (eller SCSI-laget
>  eller RAID-laget eller whatever) ikke kan detektere at disken fejler vil
>  det vel ikke virke?

Men du har jo _ikke_ konkluderet, at det _ikke_ virker..  Skal alt hvad
du laver være eksplicit bekræftet på forhånd? (Så havde jeg ikke ret
mange systemer kørende idag, hvis jeg brugte den antagelse :-)

>  Nu ved jeg ikke meget om RAID, men hvori består detekteringen af om de
>  data der er blevet skrevet rent faktisk også bliver lagret på disken?

Da SW-raid virker fint på IDE-diske uden SMART eller noget, konkluderer
jeg .. uden dybere indsigt i emnet .. at det ikke har noget med hinanden
at gøre. Det er trivielt at detektere almindelige læse/skrivefejl
uanset, hvad disken stiller til rådighed af ting.. Det er jo derfor du
har et spejl.

Jesper
--
./Jesper Krogh, jesper@xxxxxxxx, Jabber ID: jesper@xxxxxxxxxxxx